Saturday, January 24, 2015

Capítulo 4 - Mi familia y mis amigos

We will start the Third Quarter with Capítulo 4 - "Mi familia y mis amigos." You must learn new vocabulary about families (like padre, madre, hermana, hermano, tío,  tía, abuelo, abuela, etc.). 

PLEASE CHECK THE YOUTUBE VIDEO ON "LA FAMILIA" POSTED UNDER FAVORITE LINKS (or click the link above). Also check Family Members in Spanish and Study Here (click the links). You will see the video (on "La Familia" from el señor Jordan) on Monday, January 26th and you are welcome to take notes. You can also review it at home to improve your notes. I need you to translate the callouts or boxes on page 134 (LIBRO). Page 135: do Exercise No. 2 (Pepe y su familia). Workbook pages 61 & 62.

Also read the Diálogo 1, page 136 (LIBRO) and answer the questions on Exercise No. 3 - ¿Qué recuerdas? 

Based on the family tree on page 134, please answer the following questions: 
  1. ¿Quiénes son los abuelos de Julia?
  2. ¿Quién es la hermana de José? (José tiene una hermana)
  3. ¿Quién es la hija única de Rosa y Álvaro?
  4. ¿Quiénes son los hijos de Gloria y Pedro? (Ellos tienen dos hijos)
  5. ¿Quiénes son los hijos de Carlota y Guillermo? (Ellos tienen dos hijos)
  6. ¿Quiénes son los hijos de Juan y Clara? (Ellos tienen tres hijos)
  7. ¿Quiénes son los hijos de Rodrigo y Carmen? (Ellos tienen dos hijos)
  8. ¿Quiénes son los primos de José? (José tiene cuatro primos)
  9. ¿Quiénes son los tíos de José? (José tiene cuatro tíos)
  10. ¿Quiénes son los padres de José?
  11. ¿Quiénes son los abuelos de José? (José tiene cuatro abuelos)
Other vocabulary words to add: hermanastro (stepbrother), hermanastra (stepsister), cuñado (brother-in-law), cuñada (sister-in-law). I may mention a few more in class. 

PROJECT: Create your own family tree (in Spanish). Entering the names of your grandparents, parents, uncles and aunts, cousins, etc. Similar to the one on page 134. Get creative! Presentation is important. Project Due: February 12, 2015.

You will also learn -IR verbs (verbs that end in -IR, like vivir). Please check page 141 (LIBRO). You also need to know the verb salir (different "Yo" form), and other regular -IR verbs like escribir, asistir, abrir, cubrir.

Later, you will review the verbo estar, and learn more adjectives to use with this verb; pages 144 and 145. We will try to complete this chapter in February.

Adjectives:
Adjectives (including colors) may be masculine or feminine and singular or plural. They MUST match the gender and number of the noun they are describing. You will review “adjectives” and how to add them in sentences. Read Repaso Rápido, LIBRO page 138. Do Exercise No. 8, page 138.

You will do Exercise No. 9 in groups, and later work on Exercises No. 10 - "Nuestra Familia" and No. 11 - ¿Quién va a venir...? Study the "Estructura" from page 139 (Possessive Adjectives). You must learn these possessive adjectives really well! Check the links on Possessive Adjectives (Part 1 and Part 2) under "Fave" Links or here.

Vocab: pages 134 & 135; 144 & 145 (Lección A).

Quiz:  February 5. Test: February 10.

No comments:

Post a Comment